İstanbul Boğazları
Beylerbeyi ayaklar şantiyesinde;20 şubat 1970’de birinci
köprünün temeli tören ile atıldı.Karataş ve Kadıköy’den kalkan 2 adet şehir
hatları vapuru,davetlileri taşıyarak tören alanına getirmiş.Yirmi bir top atışı
ile birinci köprü temelinin çalışmalarına başlanmış.Mart 1970’de Ortaköy
ayaklarının kazısını yapmışlar ve hemen ardından da Beylerbeyi ayaklarının
kazısına başlanmış.
17 Ağustos 1971 de kulelerin montajına başlanmış.Kuleleri
yaklaşık olarak 5 ay gibi kısa sürede yapmışlar ve birleşimini Ocak 1972 de
tamamlamışlardır.Ardından hız kesmeden taşıyıcı halatları bağlamışlar ve
gerilen çelik halatlara,salıncak sistemi ile monte edilerek kulelerin
tepesindeki ve tabliyeler askı halatlarına bağlanmış.
Mart 1973 ‘de son tabliye de montajlanınca ardından 60 adet
tabliye birbirine kaynaklandı.Böylece,ilk kez yürüyerek Asya’dan Avrupa’ya
geçildi…26 Mart 1973 yılında son tabliye
denizden montaja getirilirken Nisan 1973’de kauçuk alaşımlı çift kat asfaltının
dökümüne başlandı.1 Haziran 1973’de asfalt döküm işlemi tamamlandı.Köprü
üzerine kauçuk menşeili
Asflatlama.Kulelerin altındaki
geçiş noktalarına,köprüdeki genleşmeye uyum sağlası amacıyla dönen
levhalar(Rolling leaf) monte edildi.
23 Temmuz 1973 Rolling leafların montajıda tamamlanmış
oldu.Yaklaşık viyadüklerinin inşasına (Ortaköy ve beylerbeyi üzerinden geçen)
Şubat 1973’de başlandı ve Mayıs 1973’de bitirilmiştir.15 Mart 1974’de
Çevreyolu’nun önemli geçişlerinden olan;Haliç Köprüsünün iki yakası
birleştirilerek aynı zamanda da yaya geçişine açıldı.10 Eylül 1974’de de Haliç
Köprüsü açıldı.Ve Köprü 30 Ekim 1973’de törenle açılmıştır.(Cumhuriyetin
50.Yıldönümü)
Asya ve Avrupa’yı birbirine bağlayan Boğaz Köprüsü,zamanla
yetersiz gelmeye başlayınca boğazda ikinci bir köprü yapımına karar
verildi.Yaman KÖK,Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün yapımında dönemin Karayolları
17.Bölge Müdürü idi.
1982 senesinde ikinci köprü projesinin ihalesi açılmış.Proje
ihalesi bu gibi köprü ihalelerin her zaman yapılmadığı için davetiye usulü
olmuştur.Dünya’da sayılı altı veya yedi firma bu proje ihalesine davet
edilmiştir.Ve netice itibariyle birinci köprüyü yapan firma Freman Fox ve
Partners İngiliz firması dır.Aynı zamanda bu firma,birinci köprüyü yapan firma
idi.
Zamanın devlet başkanı Kenan Evren eşliğinde 29 Mayıs 1985 yılında Fatih Sultan Mehmet
köprüsünün temeli atılmıştır.Köprüyü yapmak için zorda olsa camiler
yıkılarak,mezarlıklar kaldırılarak ve de çöp atılan bir alanı kaldırarak,bazı
bölgeleri de çöl alanı yaparak,gecekondular yıkılarak başlanmıştır.Bu çoğu
kişinin de karşı çıkmasına neden olmuştur.
5 Aralık 1985 yılında köprüde ki gerçek temel atılarak
başlandı.İşi alan Japonlar oldu ama geneli Türk işçileri idi.Kilit noktalar da
Japonların adamları vardı.Japonlar bu işi çok düşük maliyete aldıklarını hatta
zarar ettiklerini söyleyen bile var.Bu işi almalarının asıl sebebi işin nasıl
yapıldığının bilgisi sahibi olmakmış amaçları bu yüzden de zararına yapmışlar
bu işi.Japonya’da ki köprüler hantal köprülerdir.
İhalenin sözleşmesinde köprünün yapım süresi olarak tam 1100
gün süre tanımlanmış olup 5 Aralı 1985 yılında başlayan köprü 1100 gün sonra 29
Mayıs 1988 senesi bitmesi gerekmektedir.Lakin verilen sürenin de altında 908
günde bitirilmiştir.Bu da tam 192 gün erken bitirilmiş demek oluyor.
Hiç yorum yok: