Yeni Nesil Direksiyon Sınavı
2013’e kadar olan sınavlarda MEB’ınca düzenlenen direksiyon
sınavlarında bir çok kişi direksiyonda ve araç hakimiyetinde zayıf olmasına
rağmen direksiyon sınavından geçiriliyordu.Bu da bir çok kazaya sebep oluyor ve
yaralanmalara ve hatta ölümlere yol açıyordu.
Yani eski sistem direksiyon sınavına göre,aracı stop etmeden
kaldırıp,sinyalleri uygun yerlerde verip,rampa da durup stop ettirmeden
kaldıra biliyorsan aracı ve direksiyonun da biraz iyi ise sınavı geçtin demekti.Ve puan sistemi olduğu için
belli hatalar yaptığın zaman hata puanın 70 puanın altına düşürmüyor sa
geçiyordun.
2013’de yürürlüğün değişmesi sınav sistemini de
değiştirdi.Sınav da rampa da durma kalkma harici,park yapmak ve 25 metre geri
geri kontrollü gelmekte eklendi.Bunlarda birini hatalı yaparsanız direksiyon
sınavından kalmış sayılıyorsunuz.
Sınava Başlarken
Sınav komisyonu aracın ve usta öğreticinin gerekli
kontrollerini yaptıktan sonra araca biner.Komisyon başkanı gerektiğinde araca
müdahale edebilmek için ön koltuğa oturur.Sürücü adayının araca çağrılması ile
sınav başlanır.
Sürücü Adayının Sınavda Yapması Gerekenler
·
Sürücü adayı sınava komisyon başkanı tarafından
çağrıldığında öncelikle arcın etrafında dolaşmalı ve lastikleri kontrol
yapmalıdır.
·
Araca binince yapması gereken ilk adım koltuk
ayarıdır.
·
Daha sonra aynalar ayarlanır.
·
Emniyet kemeri takılır.Eğer emniyet kemerini
takmayı unutursanız ki bu büyük kusur sayılır sınavdan kalma sebebidir.
·
Aracı çalıştırmak için vitesimizi boş konumda
olup olmadığını kontrol ederiz .Daha sonra debriyaja tam frene hafif basarak
aracımızı çalıştırırız.
·
Kalkış vitesimiz olan birinci vitese takarak el frenim izi indirip sol
sinyalimizi yani kalkış sinyalimizi vererek sol aynamız kontrol ederek araç geliyorsa yol vererek kontrollü bir şekilde kalkış yaparız.
·
Kalkış yapmamız için debriyajı kavrama noktasına
getirerek tutulmalı ve frenden ayağımızı çekerek gaza hafif basarız aracımız
bir araç boyu gittikten sonra ayağımızı debriyajdan çekeriz.
·
Hızımız 20 km i aştığında 2. Vitese takıp yola
devam ederiz.
Hızımıza Göre Vitesler
1.
0 ile 20 arası 1. Vites
2.
20 ile 40 2.Vites
3.
40 ile 60 3. Vites
4.
60 il 80 4. Vites
5.
80 ile üzeri 5. Vites
Aracımız 5 vitesli ise
·
Dönüşlere gelmeden 10,15 metre gerisinde
sinyallerimizi vermeliyiz tabi döneceğimiz yerin gerisinde bir başka dönemeç
yok ise.
·
Şerit değişiminde sinyalleri unutmamalıyız.
·
Aracımızı iki duba arası park yaparken öndeki
dubayı geçerek geri geri dubayı arka tekerle denk getirmeliyiz ve denk olduğu
zaman tam sağ direksiyonu çevirerek geri
geri gitmeli ve yeterince gidilince tam sola çevirmeliyiz.Eğer tam olarak
ayarlayamayıp ön taraf dışarıda kalmış ise bir hamle hakkımız olan hamleyi
kullanarak aracı toplayabiliriz.Park yaparken öne gitmemiz için bir hamlemiz
var bu yüzden ilk başta park yerine gelirken aracımızı düzgün getirmeli ve 2
dubanın ön tarafında duran dubanın gerisinde durarak arka tekerleği dubaya denk
getirmek için ön hamlemizi harcamamız lazım.
·
Rampa da durup kalmada aracımızın öncelikle
vitesinin bir de olup olmadığını kontrol etmeli ve debriyajı mızı kavrama
noktasına getirmeli,kavrama noktasında tutmalı fren den ayağımızı çekmeli ve
gaz pedalına hafifçe basmalıyız,aracımız bir araç boyu gittikten sonra
debriyaj da duran sol ayağımızı yavaşça çekmeliyiz ve aynı hassaslıkta da gaza
basmalıyız.
·
Aracı geri geri getirmek için söylenen yere yaklaşıldığında sağ sinyal vererek durmalı ve vitesimizi geri vites olan sağ yaslayıp geri
çekmeliyiz,aracın dikkat lambası olan dörtlü düğmesine basılmalı ve direksiyonla
hafif dokunuşlar yapılmalı.Geri gitme faslını da tamamladıktan sonra dörtlü
düğmesine basılmalı ve kalkış sinyali olan sol sinyal verilmeli ve 1. Vites le,sol
aynayı kontrol yaparak düzgün bir kalkış yapılmalı ve aracı başlangıç noktasına
hatasız götürmeliyiz.
·
Araç kalkış ve bitiş noktasına vardığında vitesimizi
boş konuma alarak stop etmeli ve inerken mutlaka el freni çekik konuma
getirilmeli.
Bu kurallara
uyarsanız sormanıza gerek yok sertifikanızı bir hafta sonra yazıldığınız sürücü
kursundan alabilirsiniz.
Hiç yorum yok: